Článek ironizující televizní pořad Máte slovo.
Svět bez válek a násilí. 7. 12. 2015
Každý, kdo sledoval televizní pořad "Máte slovo" 12. 11., si mohl všimnout, že jeden z mála jasných důvodů, které padly na obhajobu zvýšení vojenských výdajů je, že našim vojákům chybí boty! Chápeme velmi dobře, že se kvůli korupci vytratí miliardy na ulici, jak se to již v posledních dvaceti letech několikrát stalo, ale 42 miliard korun za boty se nám zdá už opravdu přehnané. Jiní nám zase vysvětlili, že vyzbrojení slouží proti suchu! Už si představujeme herce Stropnického, jak dělá tanec za déšť a s kulometem v ruce střílí proti suchu.
Žerty stranou, bohužel víme, že pravda je jiná. Během přenosu jeden poslanec s očima vytřeštěnýma jako ďáblem posedlý, si dodá odvahy a vyslovuje magická slova, která by měla přesvědčit všechny: uprchlíci a ISIS! Naštěstí organizace Svět bez válek a násilí, jejíž zástupci byli v pořadu přítomni, mohla připomenout, že je to lež a že není správné lhát dětem ani občanům! Ve skutečnosti plán na zvýšení vojenských výdajů začal dlouho před tzv. uprchlickou krizí, a předtím, než nás média začala bombardovat slovem ISIS. Je jasné, že teď, manipulujíce již zmanipulovanou paniku kolem uprchlíků, se snaží používat tento důvod, aby nemuseli jít s pravdou ven.
A nyní se dostáváme k jádru věci. Stojí za tím silný americký tlak, aby všechny země východní Evropy zvýšily své vojenské výdaje na 2% z HDP. Pro české občany by to znamenalo zaplatit namísto 42 miliard alespoň 84 miliard ročně.
Spojené státy s veřejným schodkem patřícím mezi nejvyšší na světě (podle některých statistik může dosahovat až 20 bilionů dolarů - a ujišťujeme vás, že je to fakt hodně), potřebuje navýšit vývoz. Produkt, na kterém se dobře vydělává a na který se specializují, jsou zbraně. Prodej zbraní, které skončily v rukou ISIS, nebyl dostačující a tak si vzpomněli na nás, evropské občany plné peněz, kteří se koupou ve zlatě, abychom jim pomohli. A tak minulý rok prezident Obama navštívil Evropu, aby propagoval svůj produkt, skvělý marketingový tah! To, že vyslali prezidenta, znamená, že už to chudáci opravdu potřebují.
Chcete-li prodat nějaký produkt, musíte nejprve vytvořit poptávku. Například, když Američané chtěli zaplavit mezinárodní trh svými cigaretami, dobře připravili kampaň: odborníci tvrdili, že kouření není tak špatné, lékaři ujišťovali, že může také zlepšit trávení, krásní a slavní herci ve filmech kouřili značkové cigarety, a tak dále.
Takže dnes, po pohádce o zbraních hromadného ničení v Iráku, vymysleli další pohádku o Rusku, které chce napadnout východní Evropu. Ale za každou marketingovou akcí se skrývají lži.
NATO dnes utrácí za zbrojení již téměř 1000 miliard dolarů ročně, 11 krát více než Rusko. Zbraně tedy rozhodně nechybí!
Ale byznys je byznys a každý o něj má zájem. Peníze jsou tu téměř pro každého! Takže politici, dojatí nepříjemnou situací chudého amerického spojence řekli: "My, bohatí Češi vám pomůžeme." Tak začíná marketingová kampaň pro armádu: vytváření poptávky. V následujících dnech jsme pak bombardováni s propagandou. Vidíme, že kromě bot a uprchlíků si vymyslí další sympatickou věc. V poslední minutě pořadu pak lze sledovat, jak marketing funguje: usmívající se dívka, jak vystřižená z propagandy dob minulých, se s naivní a nevinnou tváří zeptá, co může udělat, pokud se i ona chce připojit k obraně země. Politik pohotově odpovídá s úsměvem o čtyřiašedesáti zubech, že na tuto skutečnou potřebu, která se rodí z nejhlubšího nitra této krasotinky, stát již připravil odpověď: tak jako například v Severní Koreji najdou i zde mladé inteligentní a citlivé ženy své místo v armádě. Máme jen jednu velkou pochybnost: jak zamýšlí tato milá a bezelstná dívka vyřešit problém s botami?!
Škoda, že tyto miliardy zaplatíme my a škoda, že marketingový program zahrnuje rovněž válku. A že prodané zbraně budou také použity a že proti Rusku budou umírat mladí Češi, Slováci, Poláci, Ukrajinci,…to je jen malý vedlejší efekt. Na druhou stranu z jejich pohledu tisíc Slovanů, stejně jako Afričanů nemá stejnou hodnotu jako jeden Američan.
Doufejme jen, že se nerozhodnou udělat - jak to udělali v Japonsku – marketing pro jaderné zbraně ... .
Víme, že to, co je vyjádřeno v tomto článku, je jen jeden úhel pohledu a neodráží složitost reality, ale je to názor, který může přispět k porozumění. Protože pro nás je otázka armády velmi závažným a důležitým tématem1, se kterým by se mělo zacházet s respektem a nesmí být degradováno. Rádi bychom slyšeli logické a opodstatněné názory, které by nám seriózně objasnili situaci a racionálně odůvodnili potřebu takového přehnaného zvýšení vojenských výdajů. Nemůžeme trochou ubohé reklamy popřít celou politiku odzbrojování, o kterou se pokoušel prezident Havel.
Každopádně nebylo by vhodné udělat něco pro zastavení šílenství byznysu války? Udělejme sbírku pro boty a další pro chudé Američany a války ponechme frustrovaným zoufalcům.
A pokud by snad někdo kromě kritizování chtěl také aktivně přispět k vytváření nenásilné opozice, bude více než vítán.
Bookmark/Search this post with